Görbicz Károly tragikus ejtőernyős balesete
1948
1976
1976. július
15-én a kisapostagi repülőtéren a HA-AND lajstromjelű, AN-2-es típusú repülőgép
igénybevételével területi ejtőernyős verseny zajlott, melyen G.K., mint fedélzeti
bíró vett részt. Úgynevezett stílusugrás történt, melynek lényege, hogy a
versenyzők 2000 méterről kiugorva, 30 másodperces szabadesés közben különböző
gyakorlatokat (spirál, szaltó) hajtanak végre.
Az ejtőernyős ugrásokhoz használt
repülőgép
Ez egész napos
fárasztó munkát jelentett számára, melyet azzal tetézett, hogy szinte minden
felszállás végén még ő is kiugrott, sőt 12.00 óra körül még egy ejtőernyőt
kihozott a raktárból, hogy biztosan többet tudjon ugrani.
A végzetes
felszállásra 16.00-kor került sor, melynek során felemelkedtek a 2000 méteres
magasságra, és miután minden versenyző elhagyta a gépet, G.K. is kiugrott, hátán
egy PTCH-8M típusú csehszlovák sporternyővel.
Ettől kezdve
indult a tragikus eseménysor. Mint már említettem ebből a magasságból 30
másodpercet lehet zuhanni a nyitásig, azonban ő "túlzuhant"
néhány másodpercet. Ez még nem lett volna
baj, azonban nyitáskor a nyitóernyő beleakadt a lábába és patkót hozott létre.
Próbálta leakasztani, ami végül is sikerült, de a nyitóernyő ezután becsapódott a
kupolába és az egész ernyő összecsomósodva lobogott a feje fölött. Ebben a
helyzetben egyetlen megoldás a hibás főernyő leoldása és a mentőernyő kinyitása.
G.K. igyekezett ezt tenni, azonban a túlzuhanás és a lábleakasztás miatt eltelt idő
következtében vészesen alacsonyan volt, kb. 300 méteren.
PTCH-8M típusú
csehszlovák sporternyő
A PTCH-8M
ejtőernyő leoldózárát elég nehéz volt működtetni, azonban ez mégis sikerült
neki és kinyitotta a Be-7 típusú mentőernyőt, de ekkor már olyan alacsonyan járt,
hogy az ernyő nyílófélben volt, amikor becsapódott a reptér É-Ny-i végén lévő
kukoricásba. Gyakorlatilag a mentőernyő belobbanásához pár méter hiányzott. G.K.
azonnal meghalt, ez kb. 16.50-kor történt.
Időközben a
földön is ijesztő jelenetek játszódtak le, mert a 3 ugrónak volt ugyanolyan az
ernyője (piros-fehér) és mindegyiknek kint volt valakije. Az egyiknek a terhes
felesége, a másiknak a családja, G.K.-nak a menyasszonya. Elkezdődött a hisztérikus
találgatás, hogy ki lehetett a lezuhant ember.
Amikor már, olyan
alacsonyan voltak, hogy be lehetett azonosítani őket és nyilvánvalóvá vált, hogy
G.K. járt szerencsétlenül, akkor menyasszonya őrjöngeni kezdett, hogy : "Ugye
nem a Karcsi, volt az!"
Az ugrásvezetői napló bejegyzése az adott napon
A reptér vezetői
beszálltak egy UAZ gépkocsiba és kimentek a helyszínre, egyidejűleg értesítették a
hatóságot is, akik késő este érkeztek meg Budapestről.
A szemlére
éjszaka steklámpák fénye mellett került sor a kukoricásban. G.K. hanyatt feküdt, a
karórája és a sisakja leszakadva hevert mellette, nyitott szemmel nézett felfelé,
kezében a mentőernyő kioldóját szorította. Csak a füléből és a szájából
szivárgott egy kis vér.
Még aznap éjjel
egy 403-as Moszkviccsal, Pinczési István nevű sporttársa indult el a repülőtér
parancsnokkal együtt Bakonycsernyére, közölni a tragédia hírét. Hajnali 03.00-kor
érkeztek meg és G.K. édesapja orvosi ellátásra szorult a hír hallatán.
A nagyszabású
temetésre Bakonycsernyén került sor, ahol a Dunai Vasmű Repülőklub nevében Csernák
Imre ejtőernyős oktató búcsúztatta Görbicz Károlyt.
1996-ban – az
évfordulón - néhány egykori sporttárs koszorút vitt a sírra, azonban 2006-ban ez
már nem ismétlődött meg…
(A Dunai Vasmű Repülőklub archivuma alapján)