Görbicz Károly tragikus ejtőernyős balesete

1948 gorbiczjav.jpg (70538 bytes)   gorbicz.jpg (192039 bytes) 1976

Görbicz Károly az 1970-es évek elején kezdett ejtőernyőzni a budapesti Csepel Repülőklubban, majd 1975 körül, munkahelyváltás kapcsán Székesfehérvárra került és emiatt a közelebbi Dunai Vasmű Repülőklubba igazolt át.

1976. július 15-én a kisapostagi repülőtéren a HA-AND lajstromjelű, AN-2-es típusú repülőgép igénybevételével területi ejtőernyős verseny zajlott, melyen G.K., mint fedélzeti bíró vett részt. Úgynevezett stílusugrás történt, melynek lényege, hogy a versenyzők 2000 méterről kiugorva, 30 másodperces szabadesés közben különböző gyakorlatokat (spirál, szaltó) hajtanak végre.

ha-and.jpg (194460 bytes)
Az ejtőernyős ugrásokhoz használt repülőgép

Ez egész napos fárasztó munkát jelentett számára, melyet azzal tetézett, hogy szinte minden felszállás végén még ő is kiugrott, sőt 12.00 óra körül még egy ejtőernyőt kihozott a raktárból, hogy biztosan többet tudjon ugrani.

A végzetes felszállásra 16.00-kor került sor, melynek során felemelkedtek a 2000 méteres magasságra, és miután minden versenyző elhagyta a gépet, G.K. is kiugrott, hátán egy PTCH-8M típusú csehszlovák sporternyővel.

Ettől kezdve indult a tragikus eseménysor. Mint már említettem ebből a magasságból 30 másodpercet lehet zuhanni a nyitásig, azonban ő "túlzuhant" néhány másodpercet. Ez még nem lett volna baj, azonban nyitáskor a nyitóernyő beleakadt a lábába és patkót hozott létre. Próbálta leakasztani, ami végül is sikerült, de a nyitóernyő ezután becsapódott a kupolába és az egész ernyő összecsomósodva lobogott a feje fölött. Ebben a helyzetben egyetlen megoldás a hibás főernyő leoldása és a mentőernyő kinyitása. G.K. igyekezett ezt tenni, azonban a túlzuhanás és a lábleakasztás miatt eltelt idő következtében vészesen alacsonyan volt, kb. 300 méteren.

ejtoernyo.jpg (13936 bytes)
PTCH-8M típusú csehszlovák sporternyő

A PTCH-8M ejtőernyő leoldózárát elég nehéz volt működtetni, azonban ez mégis sikerült neki és kinyitotta a Be-7 típusú mentőernyőt, de ekkor már olyan alacsonyan járt, hogy az ernyő nyílófélben volt, amikor becsapódott a reptér É-Ny-i végén lévő kukoricásba. Gyakorlatilag a mentőernyő belobbanásához pár méter hiányzott. G.K. azonnal meghalt, ez kb. 16.50-kor történt.

Időközben a földön is ijesztő jelenetek játszódtak le, mert a 3 ugrónak volt ugyanolyan az ernyője (piros-fehér) és mindegyiknek kint volt valakije. Az egyiknek a terhes felesége, a másiknak a családja, G.K.-nak a menyasszonya. Elkezdődött a hisztérikus találgatás, hogy ki lehetett a lezuhant ember.

Amikor már, olyan alacsonyan voltak, hogy be lehetett azonosítani őket és nyilvánvalóvá vált, hogy G.K. járt szerencsétlenül, akkor menyasszonya őrjöngeni kezdett, hogy : "Ugye nem a Karcsi, volt az!"

naplo.jpg (56043 bytes)
Az ugrásvezetői napló bejegyzése az adott napon

A reptér vezetői beszálltak egy UAZ gépkocsiba és kimentek a helyszínre, egyidejűleg értesítették a hatóságot is, akik késő este érkeztek meg Budapestről.

A szemlére éjszaka steklámpák fénye mellett került sor a kukoricásban. G.K. hanyatt feküdt, a karórája és a sisakja leszakadva hevert mellette, nyitott szemmel nézett felfelé, kezében a mentőernyő kioldóját szorította. Csak a füléből és a szájából szivárgott egy kis vér.

Még aznap éjjel egy 403-as Moszkviccsal, Pinczési István nevű sporttársa indult el a repülőtér parancsnokkal együtt Bakonycsernyére, közölni a tragédia hírét. Hajnali 03.00-kor érkeztek meg és G.K. édesapja orvosi ellátásra szorult a hír hallatán.

A nagyszabású temetésre Bakonycsernyén került sor, ahol a Dunai Vasmű Repülőklub nevében Csernák Imre ejtőernyős oktató búcsúztatta Görbicz Károlyt.

1996-ban – az évfordulón - néhány egykori sporttárs koszorút vitt a sírra, azonban 2006-ban ez már nem ismétlődött meg…

(A Dunai Vasmű Repülőklub archivuma alapján)